Perbandingan Efektivitas Metode Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini
Abstract
This study explores various methods for early childhood language development through a literature review. The main objective of this research is to compare the effectiveness of language teaching methods such as storytelling, role-playing, question-and-answer, relay games, word card reading, and singing. Using qualitative methods and literature analysis, this study evaluates the impact of each method on children’s language abilities, including vocabulary enhancement, understanding of language structure, and verbal communication skills. The review findings indicate that each method has its strengths and weaknesses, with effectiveness varying depending on the context and conditions of implementation. The research concludes that a holistic and contextual approach is necessary to optimize children’s language development, providing recommendations for educators and policymakers in selecting appropriate methods.
References
Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita. https://doi.org/10.31219/osf.io/kr5fw
Ardianti, N., Kusyairy, U., & Tahir, M. Y. (2021). Penggunaan Nyanyian Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Speech Delay. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 4(2), 89-101.
Dewi, Y. A. S. (2019). Peningkatan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Membaca Pada Permainan Kartu Kata. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 208-216.
Fauzia, S. N. (2021). Analisis penerapan metode tanya jawab dalam perkembangan bahasa anak. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1).
Hartati, S., Damayanti, E., Rusdi, M., Patiung, D., Piaud, P., & Alauddin Makassar, U. (2021). Peran Metode Bercerita Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini , 8 (2), 74-86.
Hastuti, E. W., & Kusumaningtyas, L. E. (2017). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bermain Pesan Berantai. JURNAL AUDI: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 2(2), 91-97.
Isna, A. (2019). Perkembangan bahasa anak usia dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62-69.
Khairani, N., Siregar, R., & Lubis, J. N. (2023). Penerapan Metode Bermain Peran Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5942-5952.
Kurnia, D., Taufiq, M., & Silawati, E. (2015). Analisis Capaian Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dalam Kegiatan Pembelajaran Dengan Metode Learning Based Resources. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2).
Lubis, H. Z. (2018). Metode Pengembangan Bahasa Anak Pra Sekolah. Jurnal Raudhah, 6(2).
Luthfillah, N., Muslihin, H. Y., & Rahman, T. (2022). Analisis Pengembangan Bahasa Dan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Metode Bernyanyi. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1-13.
Muslimah, A., Alim, M. L., & Ayu, C. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia 5-6 Tahun Dengan Penerapan Metode Tanya Jawab. Aulad: Journal on Early Childhood, 1(1), 1-7.
Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 25-31.
Priyoambodo, G. A. E., & Suminar, D. R. (2021). Hubungan Screen Time dan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini: A Literature Review. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(5), 375-397.
Rosmanti, R., Missriani, M., & Rukiyah, S. (2023). Pemerolehan Bahasa Pada Anak (Kajian Literatur dalam Psikolinguistik). Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin , 1 (9).
Syamsiyah, N., & Hardiyana, A. (2021). Implementasi Metode Bercerita sebagai Alternatif Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1197-1211.
Triningsih, R. W., Aryani, H. R., & Mutoharoh, Q. (2022). Musik Sebagai Stimulasi Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini: Literature Review. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 11(1), 1-15.
Zulviana, D., & Wathon, A. (2020). Implementasi Metode Bermain Peran Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Sistim Informasi Manajemen, 3(1), 203-224.